Biography
1974 born in Ljubljana
1993 Philosophy Studies
1997 – 2002 Studies at the Academy of Fine Arts (Renée Green), Vienna
2002 Honorary Award by the Ministry for Education, Science and Culture, Vienna
Shows / Projects
2011 |
“Magischer Abfall”, Kunsthalle Krems | Forum Frohner, Krems, Austria (Group Show) “Franz Amann, Misha Stroj: A Conversation”, Forum Stadtpark, Graz, Austria “Freeriding”, Subtext Projects, East/West Galleries, Texas Woman’s University, Denton, Texas |
2010 |
“Denkmal für die Wassermühlen”, Kunst im öffentlichen Raum, Roseldorf, Austria “Faksimile der Schuldverschreibungen”, Kerstin Engholm Galerie, Wien “Wo Fabrik war, soll Factory werden”, District Stiftung Berlin, Berlin “Curated by_Julien Bismuth 2010 Auteur/Amateur”, Layr Wuestenhagen Contemporary, Vienna, Austria “Landpartien zur Kunst im öffentlichen Raum Niederösterreich 2010”, Samstag 25. September 2010, Sitzendorf an der Schmida, Niederösterreich “Triennale Linz 1.0”, OK Offenes Kulturhaus OÖ, Lentos Kunstmuseum Linz, Landesgalerie Linz, Österreich |
2009 |
“el eco estruendoso de los propios pasos”, Galeria Metropolitana, Santiago de Chile, Chile “Eine Brücke ist ein Fenster, nicht für die, die sie bauen”, Arbeiterkammer Wien, Austria |
2008 |
”Am Sprung. Junge Kunst/Szene Österreich”, OK Offenes Kulturhaus Oberösterreich ”Zeigen. Eine Audiotour von Karin Sander durch den Kunstverein Arnsberg 1988–2008”, Kunstverein Arnsberg, Arnsberg |
2007 |
”Kardinal König Kunstpreis 2007”, Kardinal König-Kunstfonds, Salzburg ”Trüber Kosmos. Junge Kunst aus Wien”, Kunstverein Weiden “Keiner will sie geschenkt, sie muss sich also verkaufen!”, Kunstverein, Salzburg “Die neue Kollektion”, Ferdinandeum, Innsbruck “Was nicht kaputt ist, soll man nicht reparieren”, Stock7, Dresden “Made in...”, Schloss Ringenberg, Niederrhein “die herren” (video), Colonial Dreams, Forum Stadtpark, Graz “Schweigen + the pig promise” (video), New York UNderground Film Festival, NY “Anzengruber Biennale”, Café Anzengruber, Vienna “Hungrig macht, was köstlich war”, Galerie Eugen Lendl, Graz “BC 21 BostonConsulting & BelvedereContemporary Art Award”, Augarten Contemporary, Wien |
2006 |
“Demolition”, Engholm Engelhorn Galerie, Vienna “Entdeckung machen, Entdeckung sein?“, Engholm Engelhorn Galerie, Vienna |
2005 |
“Lebt und arbeitet in Wien II“, Kunsthalle, Vienna “die Zeit arbeitet nicht mehr für mich“, Kunstverein Arnsberg, Germany “eine staubige landstraße, dann saftiges grün”, Villa Merkel, Galerien der Stadt Esslingen, Germany |
2004 |
International Flipbook Festival Solitude, Stuttgart, Germany “erstaunen am rheinfall”, Rheinschau Art Cologne Projects, Cologne, Germany Manifesta 5. European Biennial of Contemporary Art. International Foundation Manifesta, Amsterdam / Nederland – Öffentlicher Raum Donostia – San Sebastián, San Sebastián (Donostia) “The Bourgeois Show“, Dunkers Kulturhus, Helsingborg, Sweden |
2003 | “Kontext, Form, Troja“ (Group Show), Secession, Vienna “am fluß (treibt eine wespe die schläft aber bloß)“, Kerstin Engholm Galerie, Vienna “sans press release”, The Mathew Buckingham choice, Gallery Apex Art, N.Y.C. |
2002 |
study trip to Berlin “Cinematexas” (with E. Einhorn), Texas, USA “Schmarotzer”, Academy of Fine Arts, Vienna, curated by Zdenka Badovinac Interim Platform, “Was glänzt hat kein eigenes Licht”, Kerstin Engholm Galerie, Vienna MOMA. the museum of the mechanical age. 119 problems “Die Kunst der Stunde…”, Laznia Center of Contemporary Art, Gdansk, Poland |
2001 |
study trips (“dokumentarfilm denken“) Helsinki (videos:”ici“, “uom“; actions, slideshow:“kaksi“), St. Petersburg, Murmansk, Baltic States, Warsaw, Paris, Istanbul Public Art Project, Glasgow,“well, i did my mirror piece”, “ödhill“ |
2000 |
Diagonale Graz (with E. Einhorn), “microsort“ Junge Kunst 2000, Dorotheum, Vienna, “Tara“ Transart-Symposium 3 (Gruppe Schon), “colour“ “snex“, 99/00, curated by Kasper König (with E. Einhorn and E. Payer) “Zeit im bild”, „kuratone“, curated by Martin Fritz (with E. Einhorn and F. Watzal) “herren“, 16 videos, Münster (with E. Einhorn) “buttern denken lernen“, (work in progress) “40×50×180“: Transart-Symposium, Vienna: “klavierstunde“, “welten haben“, “the spy“ |
1999 |
“nicht aus einer position“, Vienna (curated by M. Prinzhorn): “warten 1“, “die saat“ “weiße nächte“, Malen (with G. Nigg) “Apartment 21”, “Mehrwert / Gastarbeit“, Vienna (with D. Quigley) “diversities, spices, academies“, Vienna, curated by H. Szeemann, “tempelhypfen“ (with M. Bajtala) , “Berge, Väter, Kapitäne“ (with R. Fehr) |
1998 | “Paint.Colour“ (Paintings) |
1997 |
“face to face”, Tschernowitz/Ukraine, “list” (public painting) study trip to Moscow |
1996 |
“the coat“, making.moving.poetry “the spirit“ (theatralic miniatures) |
1995 | “nadja“, performing public, street theatre |
1994 | “spielmitmir“ |
Bibliography
Articles
2010 |
Sabine B. Vogel, „Nachhaltige Leistungsschau“, in: www.artnet.de, 09. June 2010. Michael Fembek, “Neue Sterne am Künstlerhimmel”, in: Gewinn, 10/10, Oktober 2010, p. 66–67. Christa Benzer, “Poesie der harten Fakten”, in: Der Standard, p. 15, 07.10.2010. Max Henry, “Die Psyche des Sammlers”, in: meet art, p. 67, Oktober 2010. Katrin Otter, “Realstadt. Wünsche als Wirklichkeit”, in: www.goethe.de, Oktober 2010. “Berlin bekommt zwei neue Orte für die Kunst”, in: www.bild.de, 22.09.2010. “Berlin bekommt zwei riesige neue Orte für die Kunst“, in: www.lr-online.de, 23.09.2010. “Berlin bekommt zwei neue Orte für Kunst“, in: www.bild.de, 22.09.2010. Nina Schedlmayer, “Starke Bildhauerei, Stiefkind Malerei“, in: artmagazine, #3, September 2010, S. 4. Ulrich R. Firsching, “40.000 Besucher bei der Triennale Linz”, in: http://www.kunstmarkt.de, 30.08.2010. Sabine B. Vogel, “Himmlisch: Kunststadt Linz”, in: www.DiePresse.com, 04.06.2010 Michael Hammerschmid, “[Ohne Titel] – Zu einer Archäologie des Unveröffentlichten”, in: Wespennest, Nummer 158, Mai 2010, S. 39–41. |
2007 |
Probst, Ursula Maria,“Misha Stroj. Keiner will sie geschenkt, sie muss sich also verkaufen!”, in: Kunstforum International, 185, May-June, p. 393. “Misha Stroj. Keiner will sie geschenkt, sie muss sich also verkaufen!”, in: spikeart.at Spies, Christine,“Der Zweifel ist der Motor”, in: DrehPunktKultur, 15.02. Ebner, Daniel,“Die Bildersammler”, in: Salzburger Nachrichten, 15.02. “Der Sonne entgegen”, in: SVZ - Salzburger Volkszeitung, 16.02. “Misha Stroj”, in: allesfreizeit.com, 27.03. Metzger, Rainer,“Anzengruber Biennale”, in: www.artmagazine.cc, 16.06. |
2006 2005 2004 2003 2002 |
Quigley, David, “Misha Stroj – Skulpturale Statisten“,
in: Spike, Band 7, p. 43ff “Skulpturale Entgrenzungen“, in: Der Standard, 01.06.2006, p.16. “ Engholm Engelhorn: Gips“, in: Die Presse. Kultur und Medien, 12.06.2006. Lütkemeyer, Marcus,“Misha Stroj – die Zeit arbeitet nicht mehr für mich”, in: Kunstforum, Band 176, Juni-August, p.335f Flano, Teresa,“Misha Stroj reflexiona sobre la utopia del arte y su reflejo en la sociedad actual“, in: Diariovasco.com, San Sebastian Wulffen, Thomas, ”Koldo Mitxelena”, Kunstforum International, Band 171, Juli – August, p. 276ff “Die Hände der Arbeiterin”, in: Helvetica, 4.Ausgabe, 9/2003 Jäger, Susanne,“Misha Stroj at Kerstin Engholm Galerie“, in: Flash Art No. 231, July/Sept Aigner, Claudia,“Gravitation ist ja so brutal“, in: Wiener Zeitung, 20/21.6. Dusini, Matthias,“Sensible Talente“, in: Falter, Kultur, 19.6. Probst, Ursula Maria,“Freispiel der Gedanken“, in: artmagazine, May “Ein Track mit vielen Stimmen“, in: Der Standard, Galerienrundschau, 26.5. Scheyerer, Nicole, Wienlexikon-Kunstkalender, in: Falter, 20/03 Scheyerer, Nicole,“Mangelware junge Szene”, in: Falter, Nr. 29, 19. - 25.7. “Interim Platform”, in: Profil, Nr. 28, 8.7., p. 55 “Hitzeferien? Reduktion!”, in: Die Presse-Kulturnavigator, 4.7. Scheyerer, Nicole,“Interim Platform”, in: Falter-Wienlexikon, Nr. 28 Claudia Aigner,“Nobelpreis für Heimwerker”, in: Wiener Zeitung, 26./27.07., p. 11 |
Books / Catalogues
2010 2007 2005 2004 2002 2000 1999 |
“Misha Stroj. Cuaderno verde”, ediciones vaticanochico-Ocho Libros, Santiago, Chile. Catalogue: „K wie Kunst”, Kardinal-König-Kunstpreis 2007, Salzburg “Press Release”, edited by Daniel Baumann for Used Future, Basel, Suisse “Gelitin, Constantin Luser, Ursula Mayer, Misha Stroj”, Katalog Boston Consulting & Belvedere Contemporary Art Award 2007, Belvedere, Vienna “die räuber: szenenanweisungen”, Villa Merkel, Germany Catalogue: “Lebt und arbeitet in Wien II“, Kunsthalle, Vienna Catalogue:“Kontext, Form, Troja“, Secession, Vienna “Manifesta 5. European Biennial of Contemporary Art”, Donostia – San Sebastian “The Bourgeois Show”, The Dunker Culture Center, Helsingborg “art projects”, Rheinschau, Cologne Monography 01/02, Akademie der Bildenden Künste, Vienna Multitudes 2,“icones“, Gruppe Mach "ödhill“ (photostory), indices-magazine, Scottland “preface to my invention itself“, in: Metronome, or Backwards Translation: (No. 4-5-6.) October, Frankfurt, Vienna, Bordeaux, Edinburgh, Biella "kap le liv“, book production “hai q”, project “forcing tourism” |